HemInsights
HubSpot – Läs det här innan du tar ett beslut

HubSpot – Läs det här innan du tar ett beslut

Johanna Turesson
Jul 2017
Johanna Turesson
Dator med statistik

Är du ute på jakt efter ett Marketing Automation-system?

Grattis! För du har du kommit längre än många andra. Men innan du knyter dig till ett specifikt system måste du börja att fundera på syftet. Vill du öka leadsgenereringen? Börja arbeta med inbound? Automatisera processer? När du kommit fram till svar på frågan om syftet med att börja arbeta med marketing automation finns det några fler punkter du behöver ha koll på…

Det är inte en “Cure all”

Systemet kommer vara till stor hjälp – men det gör inte jobbet åt dig. Det kommer automatisera repetitiva processer så att du kan fokusera på det som inte går att automatisera .Däremot är det ditt ansvar att analysera data som ni tar in via olika kanaler och hitta mönster som kommer hjälpa dig att förbättra och effektivisera marknadsaktiviteter.

Inte bara leadsgenerering

En av de stora fördelarna med ett Marketing Automation-system är att det hjälper dig att hålla kontakten med befintliga kunder och identifiera uppsäljningsmöjligheter. Med hjälp av data-analys kan du optimera din kundrelation och fokusera på att personalisera kommunikationer med dina olika kunder och kundkategorier.

Benchmarka och sätta mål

Definiera vad du vill få ut av systemet och sätt rimliga mål. En kravanalys hjälper dig att välja systemet som matchar bäst dina krav och målsättningar. Skillnaden är stor mellan system som Hubspot, Marketo, Account engagement (Pardot) och Eloqua.

Skalbarhet

Att byta system är kostsamt i både pengar och tid. Därför är det viktigt att välja ett system som kan växa i takt med att ditt företag växer. Fundera över vilka funktioner och integrationer som kan komma att bli viktiga för er i framtiden. Tänk alltid nästa steg!

Fokusera på att bygga en kompetensteam

Inbound är inte ett verktyg, utan ett nytt arbetssätt och det kräver en ny typ av kompetens. Den moderna marknadsavdelningen är mer teknisk och analytisk än vad den traditionellt alltid varit. Lägg tid på att hitta den typen av marknadsförare som är vana vid teknik och har koll på nya verktyg och trender. Vill du läsa mer om hur vi kan hjälpa dig med Hubspot?

Copy UTM
Copied!
Powered by
Want to use this UTM widget? Copy the code and install it on your site 😊
Copied!
Copy code
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Här kan du skapa din UTM tag:
Fyll i fälten och låt oss skapa en UTM-tagg för dig
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Relaterat innehåll
Se relaterade Tjänster, Whitepapers & Utbildningar
No items found.