Account based Marketing;

hajp eller verklighet?

Sedan 2006 har inbound marketing ansetts vara en av de mest effektiva marknadsföringsmetoderna för att göra affärer på nätet. Inbound metodik är fokuserad på kvalitetskapande innehåll för att kunna driva trafik och erbjuda rätt information till rätt person beroende på var i köpprocessen personen befinner sig.

Definiera personas är kritiskt för framgång inom inbound marketing strategier. En persona är en fiktiv representation av dina ideala kunder och används för att på ett enkelt sätt kunna kategorisera nya potentiella kunder och skräddarsy marknadsföring – och säljmaterial till just den specifika personas personlighet, behov och önskemål.

Inbound marketing bygger på innehåll som syftar till att locka specifika perosnas med fokus på deras behov och drivkrafter. Oavsett hur specifik, persona är en generalisering av den önskade målgruppen.

Account based marketing ändrar fokus från den ideala målgruppen till den ideala organisationen. Inbound fokuserar på fler potentiella kunder medan ABM fokuserar på en större affär.

Account based marketing är baserat på den kollektiva beslutfattarprocessen. Den tar hänsyn till att de flesta köpbeslut inom B2B inte fattas av enbart en person, utan snarare av en kollektiv grupp av människor. Om du bara tittar på en individuell person får du kanske bara en del av bilden; se den kollektiva gruppen arbeta tillsammans hjälper dig att verkligen förstå hur intressant ett konto kan vara i din lösning.

Marknadsundersökningar visar att 75% av marknadsförare ser en ökning i slutförda affärer med ABM. Enligt en färsk undersökning, levererar ABM högst ROI av strategier eller taktiker inom B2B marknadsföring.

ABM är den typ av marknadsföringsaktiviteter ditt säljteam har gjort i decennier. De fokuserar på specifika organisationer, de över tid utvecklar en relation med beslutsfattarna inom organisationen, stöttar dem och förser dem med personifierad information baserat på deras behov tills de leads är redo att konvertera och göra sitt köpbeslut.

ABM gör det lättare att fokusera marknadsföringsaktiviteterna på de konton sm ger högsta potentiella ROI.

Men vilken modell passar er organisation och målgrupp?

Kontakta oss så berättar vi mer

2017-03-17T15:49:41+00:00