Marketing Automation är bara början

Replik till artikeln ”Market Automation är dött” som publicerades i Resumé den 6:e oktober.

I fredags (6e oktober 2017) publicerades en artikel på Resumé med rubriken “Market Automation är dött” Artikeln är minst sagt missledande om det är Marketing Automation som avses då vi bara har sett början på eran av automatiserad kommunikation i många olika former.

Förra veckan (3e oktober 2017) hade vi på Leadfront ett överbokat event med fokus på Marketing Automation som hette ReachOut. Deltagarlistan bestod genomgående av åhörare på C-nivå och talarna var ledare från sälj- och marknadsavdelning på Vattenfall, Telenor, Mynewsdesk, ProSales och IBM. Deras berättelser om processutveckling och automatisering där både marknads- och säljavdelningen är inblandade talar ett annat språk.

Förstärker marknadsavdelningen

På den stora moderna marknadsavdelningen förstärks de traditionella marknadsfunktionerna som kreatörer, copywriters och grafiska designers med processdesigners, dataforskare, konverteringsspecialister, analytiker, MA-administratörer och systemerare.
Jonathan Bean (CMO, Mynewsdesk) tycker att utvecklingen mot automatiserad kommunikation inte på något sätt utesluter den kreativa och varumärkesbyggande kommunikationen. Båda fyller en viktig roll för att uppnå olika målsättningar.

Sebastian Thostrup (Nordic Sales Manager, IBM Watson Marketing) visade exempel på hur superdatorn Watson används för att skapa kraftfull kommunikation och hur utvecklingskurvan inom Artificiell Intelligens och IBM förutspår att vi antagligen kommer att tala mer med datorer än våra partners redan 2020.

Innehållet måste vara värdeskapande

Det artikeln egentligen syftar på är att innehållet i viss kommunikation inte håller någon högre kreativ höjd. Detta är inte kopplat till Marketing Automation som process eller teknik. Använder man data och analys så kommer man ganska snart se vilket innehåll som upplevs värdeskapande istället för “spammigt”, den typen av automatiserad kommunikation är inte Marketing Automation utan dålig e-postmarknadsföring.

Ett bättre förslag på rubrik hade kanske varit, “Vi som håller på med innehåll bör hitta tillbaka till kreativiteten …”.

Fredric Örup, medgrundare Leadfront AB

Kontakta oss så berättar vi mer om hur ni utnyttjar kraften i Marketing Automation