MarTech Stack

Så bygger du en effektiv MarTech Stack

MarTech står för Marketing Technologies och används som ett samlingsnamn för integrerade marknadsförings teknologier. Dessa förenklar och organiserar marknadsaktiviteter, samt effektiviserar data, prospekt hantering och rapportering genom leadsfunnel. Exempel på dessa system kan vara: sociala medieverktyg, Content Management System, analysverktyg, Customer Data Platform, Data Management Platform, CRM och Marketing Automation verktyg.

Vilka system ska du använda?

MarTech- landskapet förändras i raketfart och antalet kategorier ökar ständigt. Med så många nischade system som är utvecklade för att förenkla olika delar av sälj- och marknadsföringsarbetet, är risken stor att du samlar system efter omedelbara behov, istället för att bygga en genomtänkt stack som stödjer företagets långsiktiga mål. Därför är det viktigt att förstå vilka system du ska använda, och framförallt i vilket syfte.

Ett första steg kan vara att kartlägga och utvärdera din befintliga MarTech Stack. Därefter kan du lägga till system som saknas, eller ta bort det som inte funkar. Utvärdera varje system utifrån användarvänlighet, komplexitet, tillförlitlighet, pris, skalbarhet och såklart nyckel- funktionalitet. Ett tips är att göra kartläggningen utifrån kundresan. På så sätt får du möjlighet att se vilka delar av kundresan som inte täcks av något system, samt de som täcks av flera överlappande system. Med denna insikt kan du sedan lägga upp en plan för hur du vill utveckla din MarTech Stack, och vilka system som ska prioriteras framöver.

Samverkan är nyckeln!

Integration och samverkan mellan systemen är avgörande för att få till en välfungerande MarTech Stack. Idag samlar olika system i organisationen data om kunden genom olika kanaler, och data hamnar ofta i silos och är inte integrerade. Att ha en 360- kundvy är grunden för att kunna dra en slutsats, och fatta beslut baserade på data. Målet är att åstadkomma en enhetlig kundvy inom företaget och kunna arbeta mot gemensamma mål. Därför behöver data vara lättillgänglig och integrerad igenom hela organisationen.

Glöm inte att tänka långsiktigt när du ändå satsar så mycket tid och planering.

Vi på Leadfront önskar dig en riktigt trevlig sommar!

Vill du och dina kollegor fokusera på optimering och effektivisering inom MarTech? Vi erbjuder er en workshop för att hitta ert sätt att jobba på, och se vilka konkreta aktiviteter som ska prioriteras. Du hittar mer information här.