Optimera användningen av din MarTech stack

Den vanligaste fallgropen är att använda funktioner och system bara för att du kan och har möjlighet.

MarTech står för Marketing Technologies och används som ett samlingsnamn för integrerade marknadsföringsteknologier. Dessa förenklar och organiserar marknadsaktiviteter, samt effektiviserar data, prospekthantering och rapportering genom leadsfunnel. Exempel på dessa system kan vara: sociala medieverktyg, content management system, analysverktyg, customer data platform, data management platform, CRM och Marketing Automationverktyg.

MarTech- landskapet förändras i raketfart och antalet kategorier ökar ständigt. Med så många nischade system som är utvecklade för att förenkla olika delar av sälj- och marknadsföringsarbetet, är risken stor att man samlar system efter omedelbara behov, istället för att bygga en genomtänkt blandning av system och teknologier (MarTech-stack) som stödjer företagets långsiktiga mål. Dessutom visar undersökningar att företag använder genomsnitt 15-20% av potentialen och funktionalitet av sin MarTech stack (källa)

Men vad är anledningen till att vi inte använder potentialen?
Den förenklade förklaringen kan vara att vi antingen inte vet hur verktygen används eller att vi köper system som vi inte behöver.

Lösningen borde vara enkel: Att lära sig att använda systemen vi har och köp inga nya system förrän vi använder full potential av de system vi redan har!

Hur kan vi optimera användning av vår MarTech stack?

Låt oss överväga tre överlappande aspekter av Martech:

Funktioner – vad som är tekniskt möjligt med vår Martech-stack
Kompetens – det vi vet hur man gör
Värde – vad som kommer att förbättra vår verksamhet

I en perfekt värld skulle dessa cirklar överlappa helt. I praktiken gör de inte det.

Funktioner & Värde

Funktionalitet i MarTech-produkter har blivit otroligt sofistikerade. Vilket innebär att de flesta marknadsförare och specialister ständigt måste uppgradera sina färdigheter för att lära sig att använda dem. Medan vissa funktioner är värdefulla för vissa företag och affärsmodeller, är inte alla av dem värdefulla för alla företag.

funktioner

Det finns en del funktioner i din nuvarande MarTech-stack som, om de används, skulle skapa affärsvärde för din organisation. Den exakta mängden som är värd att använda kommer utan tvekan att förändras med tiden eftersom ditt företag, kunder och stack utvecklas.

Det uppstår 2 frågor att svara på:
Finns det möjligheter att lära sig nya färdigheter med oanvända funktioner i vår MarTech-stack som skulle vara värdefull för vår verksamhet?

martech stack

Släpp alla funktioner och produkter som inte hjälper dig att skapa affärsresultat.

Bara för att vi har färdigheter att använda vissa funktioner i vår MarTech-stack, betyder det inte att vi ska använda dem, såvida vi inte vet att vi får värde av dem.

Allt vi gör kostar något i tid, ansträngning, resurser, komplexitet och / eller påverkan på kunderna. Så om det inte adderar värde är det åtminstone en möjlighetskostnad för andra värdeskapande aktiviteter som vi kan investera i.
Investera istället i de aktiviteterna som din MarTech stack möjliggör, lär dig hur att använda dessa funktioner eller ta extern hjälp för att utnyttja potentialen.

Att kartlägga MarTech Stack på detta sätt hjälper även till att motivera varför nya MarTech-produkter kan vara bra – även om vi inte fullt ut utnyttjar funktionerna i produkterna i vår nuvarande MarTech-stack.

martech

Om ett verktyg kan leverera ett positivt affärsvärde till vår verksamhet – och det är något som verktygen i den befintliga MarTech-stacken inte kan tillhandahålla – överväg att lägga till ett nytt verktyg med i din stack.

För att utveckla våra kunskaper och skapa mervärde för verksamheten gäller det att optimera användningen av din MarTech-stack. Den vanligaste fallgropen är att använda funktioner och system bara för att du kan och har möjlighet.

Blogginlägget är inspirerat av denna artikel.

Leadfronts MarTech events