Sommarens marknadsföring

Så laddar du upp inför sommarens lugnare dagar…

Har våren varit hektisk även för dig?

Kalendern har varit full med event, möten och deadlines för många av oss. När hetsen inför sommaren har lugnat sig kan du ta dig tid att göra det du vanligtvis inte hinner med. Men hur ska du prioritera, och vad kommer att ge dig störst värde när du kommer tillbaka? Vi har flera tips!

1. Nedladdningsbart content
Är det någon gång dina nuvarande och framtida kunder har tid att läsa, så är det nu. Passa på att schemalägga annonsering i sociala medier (eller den kanalen där din målgrupp finns). Se till att alla har något att läsa när de sitter i värmen och behöver aktiveras med just ditt budskap.

2. Rensa databasen
Mycket sker per automatik idag, men ibland behöver systemen ses över manuellt. Passa på att ta dig tid till att rensa databasen, t.ex att gå igenom bounce listor och ta bort kontakter som inte längre är aktuella. Se till att era kampanjer, listor och affärsmöjligheter följer samma namnstruktur. Detta kommer göra att du snabbt hittar det du letar efter.

3. Ring och boka möten
De flesta har inte planerat längre än semestern, så nu kan du passa på att boka möten med nuvarande och blivande kunder till hösten, när det ändå är tomt i kalendern. Du kan bli överraskad över hit-rate på dina uppföljningssamtal en lugnare sommardag.

4. Gå igenom vårens kampanjer
Nu kan du passa på att dokumentera resultaten, dra slutsatser och göra upp en plan för hösten. Sommaren är även en bra tid för att ta fram mallar och sätta upp dashboards för ex. din leadpipe, rapportering och översikt för kommande kampanjer.

5. Schemalägg höstens första A/B test
Det pratas mycket om att göra fler A/B test, men i verkligheten är det många som inte känner att tiden räcker till för att lägga upp arbetet med detta. Men nu har du ju tiden! Planera och schemalägg höstens första A/B test, så kommer detta bara rulla på när hösten kickar igång. Du kommer att tacka dig själv när du är tillbaka från semestern.

Vi på Leadfront önskar dig en riktigt trevlig sommar!

Vill du och dina kollegor fokusera på optimering och effektivisering inom MarTech? Vi erbjuder er en workshop för att hitta ert sätt att jobba på, och se vilka konkreta aktiviteter som ska prioriteras. Du hittar mer information här.